Poprzednia edycja
Podczas 9. Międzynarodowego Festiwalu Filmowego Kino Dzieci można było zobaczyć 159 tytułów na pokazach stacjonarnych w kinach, zaś 119 spośród nich na naszej platformie online.
Zdecydowanie wyższa niż w ubiegłych, także przedpandemicznych, latach frekwencja udowadnia, że z roku na rok rośnie zainteresowanie tytułami dla młodych widzów w naszym kraju.
Jako festiwal hybrydowy chcieliśmy w pełni wykorzystać potencjał zarówno stacjonarnej, jak i internetowej odsłony wydarzenia. Rekordowa frekwencja pokazuje, że się to udało. Nasz festiwal to wyjątkowe filmy, którym towarzyszą spotkania i warsztaty przygotowane z myślą o młodej widowni. Nic nie cieszy więc tak bardzo jak pełne sale kinowe czy relacje z rodzinnych lub klasowych seansów online. To daje nam ogromną satysfakcję i supermoc do pracy nad kolejną, dziesiątą edycją festiwalu
Identyfikacja wizualna
Poprzez identyfikację wizualną chcieliśmy opowiedzieć o znajdowaniu piękna w różnorodności, bo każdy – DUŻY tygrys czy mała surykatka – ma znaczenie, a RAZEM MAMY SUPERMOC! Autorką projektu jest Kasia Walentynowicz – ilustratorka oraz graficzka związana ze studiem Homework.
Pracując nad koncepcją plakatu festiwalu, postanowiliśmy bliżej przyjrzeć się tematom różności, współpracy oraz pomocy. Byliśmy zgodni, że chcemy podkreślić te wartości, bo „razem mamy supermoc”! Ta supermoc jest również w filmach, które można było zobaczyć na festiwalu
Wypracowując plakat wspólnie z Kasią Walentynowicz, szukaliśmy motywu, który obrazowałby bliskie nam założenia. Posłużyliśmy się wymownym gestem przybicia żółwika, czyli symbolu radości z bycia razem i wspólnego działania. Tygrys oraz surykatka występują w relacji: DUŻY i mały – dzięki temu nieoczywistemu spotkaniu hasło „RAZEM MAMY SUPERMOC” stało się więc naturalnym tego dopełnieniem.
Program
Program festiwalu podzielony był na 12 sekcji. 11 z nich kierowanych było do młodej widowni, zaś jedna sekcja przygotowana była z myślą o towarzyszących dzieciom dorosłych.
W 2022 roku zaprezentowaliśmy 159 filmów. Były wśród nich zarówno pełne jak i krótkie metraże, animacje, filmy aktorskie i dokumenty.
Nagrodzone filmy
Konkurs publiczności
W 20 miastach i 29 kinach w całej Polsce w plebiscycie publiczności zostało oddanych ponad 12 tysięcy głosów. Decyzją widzów i widzek najlepszym filmem Konkursu głównego został film: „Biuro detektywistyczne Lassego i Mai. Tajemnica Skorpiona” w reżyserii Tiny Mackic.
Nagroda specjalna Stowarzyszenia Autorów ZAiKS
Jury
Prezeska Krajowej Izby Producentów Audiowizualnych, producentka, konsultantka, specjalizuje się w zagadnieniach biznesowo-finansowych i prawnych. Pracowała m.in. przy: „Wrooklyn Zoo”, reż. Krzysztof Skonieczny; „Lamb”, reż. Vladimir Johannsson; „The Adventures of a Mathematician”, reż. Thor Kleisten; „Warszawianka”, reż. Jacek Borcuch; „Krab”, reż. Piotr Chmielewski. Reprezentantka Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego z Programie MEDIA w Brukseli w latach 2011–2013. Arbiter Sądu Arbitrażowego Rynku Audiowizualnego. Wykładowczyni kilku uczelni filmowych.
Dziennikarka filmowa i kulturalna; absolwentka filmoznawstwa, wiedzy o kulturze, nowojorskiej szkoły filmowej NYFA oraz Polskiej Szkoły Reportażu. Współpracowniczka m.in. Gazety Wyborczej, Wysokich Obcasów, magazynu PANI czy portalu Onet.pl. Jej ulubioną formą dziennikarską jest wywiad, a wśród jej rozmówców znaleźli się: Hillary Clinton, Martin Scorsese, Meryl Streep i Ai Weiwei. Współpracuje m.in. z Muzeum Polin, festiwalami: HER Docs, Watch Docs czy Off Camera, a od września 2022 roku zasila redakcję filmową programu „Dzień Dobry TVN”.
Reżyser filmowy, teatralny i telewizyjny; pisarz, dramaturg, profesor Akademii Teatralnej w Warszawie, trzykrotny dziekan Wydziału Reżyserii tej uczelni. W swoim dorobku ma ponad dwadzieścia widowisk Teatru Telewizji, pięć filmów fabularnych, kilkadziesiąt spektakli teatralnych, ponad dwieście odcinków seriali. Jest autorem słuchowisk, dramatów i książek dla dzieci. Kawaler Orderu Uśmiechu.
W 2022 roku po raz pierwszy w historii została przyznana Nagroda specjalna Stowarzyszenia Autorów ZAiKS dla najlepszego polskiego pełnometrażowego filmu dla młodej widowni. Jury przyznało nagrodę w wysokości 20.000 zł filmowi „Za duży na bajki” w reżyserii Kristoffera Rusa. Uzasadnienie werdyktu:
Za czułość w opowiedzeniu ważnej historii. Za umiejętne połączenie walorów komercyjnych i satysfakcjonującej formy artystycznej. Jury doceniło również kreacje zarówno aktorów profesjonalnych, jak i pojawiających się po raz pierwszy na ekranie twórców.
Konkurs główny
Jury
aktorka, dziennikarka, producentka spektakli poetyckich, autorka projektów. Popularyzatorka przyrody i jej ochrony. Autorka audycji „Mnie się to podoba”, „Niedzielny Poranek” w Polskim Radiu RDC
współzałożyciel i prezes studia animacji Letko w Warszawie. Współtwórca koncepcji projektów animowanych, konsultant scenariuszowy, producent wykonawczy oraz Head of Positivity studia, które prowadzi od 2015 roku
scenarzystka i modelka. Studiowała na Uniwersytecie Warszawskim i The Lee Strasberg Theatre and Film Institute w Los Angeles. Ukończyła program scenariuszowy Script w Szkole Wajdy
Jury Konkursu głównego przyznało nagrodę filmowi „Za duży na bajki”w reżyserii Kristoffera Rusa z werdyktem w brzmieniu:
Za oryginalny scenariusz, poczucie humoru, lekkość opowiadania przy jednoczesnej trudnej drodze, którą bohater musiał pokonać. Za bycie Waldim Mocarnym u boku nietuzinkowej ciotki i za to, że chcielibyśmy pójść z nimi na lody.
Z kolei wyróżnienie otrzymał tytuł „Mecz o wszystko” w reżyserii Camiel Schouwenaar z uzasadnieniem:
Za pasję bohatera do sportu pomimo niepełnosprawności i za moc przyjaźni.
European Children’s Film Association
Jury ECFA, oceniające filmy z Konkursu głównego postanowiło docenić film „Za duży na bajki” w reżyserii Kristoffera Rusa.
Uzasadnienie brzmi następująco:
Ta chwytająca za serce historia coming-of-age mogłaby się wydarzyć na każdym podwórku, może nawet na Twoim. Poznajemy Waldiego, w niezwykłym i trudnym do uchwycenia momencie, gdzieś pomiędzy byciem dzieckiem a nastolatkiem. Kokon dzieciństwa powoli pęka, a Waldi staje przed wyborem, czy czy schować się z powrotem, czy stanąć za sobą i wziąć odpowiedzialność za własne szczęście. Kristoffer Rus prowadzi Waldiego lekko i z sympatią przez ten niełatwy czas i otacza go dorosłymi, którzy choć nie są bez wad, są dla bohatera wspierającymi partnerami. Nie da się ukryć, że każdy z nas chciałby mieć taką ciotkę, jak ciotka Mariola. Dodatkowo, film jest wyjątkowym głosem w dyskusji o ciałopozytywności.
Stowarzyszenie Kin Studyjnych
Jury Stowarzyszenia Kin Studyjnych obradujące nad tytułami z Konkursu głównego, nagrodziło animację „Yuku i magiczny kwiat” w reżyserii Rémiego Durina i Arnauda Demuyncka. Uzasadnienie:
Piękna, skrząca feerią barw baśń, gdzie muzyka jest jej integralną częścią, staje się najlepszym lekarstwem i płynie przez kolejne niezwykłe przygody małej myszki, nadając rytm filmowej opowieści. Animacja czerpiąca z najlepszych wzorców graficznych francuskiego komiksu tworzy swój odrębny świat i zaskakuje rozwiązaniami również na poziomie fabularnym.
Zespół Edukatorów Filmowych
Jury Zespołu Edukatorów Filmowych nagrodziło film „Lato, kiedy nauczyłam się latać” w reżyserii Radivoje Andricia.
W uzasadnieniu czytamy:
Nagroda Zespołu Edukatorów Filmowych dla filmu „Lato, kiedy nauczyłam się latać” za wyjątkową lekkość w ukazywaniu świata współczesnych młodszych nastolatków i trafną diagnozę umiejętności radzenia sobie dzieci w trudnych sytuacjach, związanych z relacjami (przyjaźni i miłości), oswajaniem choroby oraz przepracowywaniem traum (również wojennych) starszych pokoleń.
Wyróżnienie zaś przypadło animacji „Yuku i magiczny kwiat” w reżyserii Rémiego Durina i Arnauda Demuyncka. A uzasadnienie werdyktu brzmi następująco:
Wyróżnienie Zespołu Edukatorów Filmowych dla filmu „Yuku i magiczny kwiat” za subtelne ukazanie przemijania życia, niesłabnącej motywacji w dążeniu do celu i nieprzerwanej gotowości do rozwoju.
Konkurs filmowych odkryć
Jury:
scenarzystka, dramatopisarka, tłumaczka i reżyserka. Studiowała kulturoznawstwo na Uniwersytecie Warszawskim i scenariopisarstwo w Szkole Filmowej w Łodzi. Ukończyła kurs reżyserii fabularnej w Szkole Wajdy oraz Laboratorium Dramatu. Ma w dorobku scenariusze seriali i filmów krótkometrażowych
współwłaściciel wydawnictwa Kultura Gniewu, publikującego komiksy najlepszych współczesnych twórców z Polski i świata. Przez blisko 10 lat był związany z firmą Gutek Film, gdzie pracował przy wprowadzeniu na ekrany polskich kin około 130 filmów. Przez kilka lat był redaktorem naczelnym katalogu festiwalu Nowe Horyzonty
dziennikarka i redaktorka. Sekretarzyni Redakcji „Pisma”. Szefowa Działu Kultura. Redaktorka prowadząca wydań specjalnych. Autorka cyklu „Strategie Przetrwania”. Finalistka konkursu European Journalist Award on Diversity 2016
Jury Konkursu filmowych odkryć nagrodziło film „Comedy Queen” w reżyserii Sanny Lenken. W uzasadnieniu czytamy:
Dziecko w żałobie, po stracie rodzica, to trudny temat, którego często nie chcemy poruszać i nie potrafimy o nim mówić. Tym trudniejszy, gdy emocje, jakich doświadcza dziecko – jak gniew, złość, wściekłość – stoją w sprzeczności z tym, czego my dorośli, oczekiwalibyśmy od dzieci, od ich smutku. Dlatego tak bardzo urzekł nas film "Comedy Queen", ponieważ w centrum stawia emocje dorastającej dziewczynki, która próbuje na nowo ułożyć sobie świat po śmierci mamy. Za prawdę emocjonalną i za udaną próbę pokazania, w jaki sposób może doświadczać żałoby dorastające dziecko wręczamy główną nagrodę filmowi "Comedy Queen".
Wyróżnienie w tej sekcji otrzymała animacja „Ikar” w reżyserii Carlo Vogele.
Wyróżnienie w tegorocznej edycji należy się także pięknemu wizualnie filmowi "Ikar". Jury doceniło pomysł, by powszechnie znany mit o Minotaurze, a także o Dedalu i Ikarze opowiedzieć zgodnie z regułami klasycznej animacji, ale odczytać go na nowo, przesuwając akcenty na te elementy opowieści, których wcześniej nie docenialiśmy.
Konkurs krótkich dokumentów
Jury
dziennikarka, autorka książek, reżyserka spektakli teatralnych. Mistrzyni rozmowy. W Polskim Radiu stworzyła kultowe audycje m.in. „Dzieci wiedzą lepiej” i „Myślidziecka 3/5/7”, a we współpracy z Wojciechem Mannem format telewizyjny pt. „Duże Dzieci”
w 2004 roku ukończył reżyserię filmu dokumentalnego w Szkole Wajdy, gdzie jest wykładowcą. Prowadzi warsztaty filmowe w Polsce i za granicą oraz współtworzy Bydgoską Kronikę Filmową – miejsce dla młodych filmowców przy MCK w Bydgoszczy. Prowadzi zajęcia również w Gdyńskiej Szkole Filmowej. Twórca głównie filmów dokumentalnych, pokazywanych na wielu polskich i międzynarodowych festiwalach filmowych
specjalistka ds. promocji i strategii festiwalowych, producentka. Pracuje zarówno z projektami polskimi, jak i międzynarodowymi. W 2015 roku była częścią zespołu prowadzącego kampanię oscarową dla filmu „Joanna” Anety Kopacz, który zdobył nominację w kategorii Najlepszy Krótkometrażowy Film Dokumentalny
Jury Konkursu krótkich dokumentów za najlepszy tytuł uznało „Nasz dom dziecka”w reżyserii Ulla Søe. Grono oceniających tak uzasadniło swój wybór:
Za wspólnie pieczonego w cieście kurczaka, za czytanie wieczorową porą baśni i za przytulasy, którymi każdego dnia obdarowywali ich opiekunowie. Znakomicie skonstruowany, poruszający, dający do myślenia film, który pokazuje kim jest dziecko i kim powinien być dorosły, który ma obowiązek wziąć za nie odpowiedzialność.
W tej sekcji dokumentalnej wyróżniono także film „Wolna jak ptak” w reżyserii Annelies Kruk. W uzasadnieniu czytamy:
Kiedy pojawia się autentyczna, urokliwa, zagarniająca całą uwagę, empatię i sympatię widza bohaterka, to człowiek przy niej pozostaje. Jeśli mówi swoim mocnym, mądrym głosem, ale też waha się, by w końcu dokonać aktu odwagi, to człowiek wyrywa się, aby oddać jej swój głos.
Goście festiwalu
Podczas 9. edycji festiwalu gościliśmy wielu twórców. Większość z nich wzięła udział w spotkaniach z publicznością na salach kinowych, a niektórzy byli z nami wirtualnie.
Kto nas odwiedził?
aktorka dziecięca, odtwórczyni głównej roli Sofii w filmie “Lato, kiedy nauczyłam się latać” (obecna na żywo i nagrany Q&A)
reżyser filmu “Lato, kiedy nauczyłam się latać” (nagrany Q&A)
reżyserka filmu “Biuro detektywistyczne Lassego i Mai. Tajemnica skorpiona” (na żywo i nagrany Q&A)
aktor dziecięcy, odtwórca roli Lassego w filmie “Biuro detektywistyczne Lassego i Mai. Tajemnica skorpiona” (na żywo i nagrany Q&A)
aktorka dziecięca, odtwórczyni roli Mai w filmie “Biuro detektywistyczne Lassego i Mai. Tajemnica skorpiona” (na żywo i nagrany Q&A)
reżyser filmu “Mecz o wszystko” (na żywo i Q&A nagrany)
scenarzysta filmu “Mecz o wszystko” (na żywo)
aktor dziecięcy, odtwórca roli Dylana w filmie “Mecz o wszystko” (na żywo i Q&A nagrany)
aktor dziecięcy, odtwórca roli Youssefa w filmie “Mecz o wszystko” (na żywo i Q&A nagrany)
reżyserka filmu “Głowa pełna Ciebie” (na żywo i nagrany Q&A)
aktorka dziecięca, odtwórczyni roli Evy w filmie “Głowa pełna Ciebie” (na żywo i nagrany Q&A)
aktor dziecięcy, odtwórca roli Adama w filmie “Głowa pełna Ciebie” (na żywo i nagrany Q&A)
aktorka dziecięca, odtwórczyni roli Idy w filmie “Szkoła magicznych zwierząt” (na żywo i nagrany Q&A)
aktor dziecięcy, odtwórca roli Benniego w filmie “Szkoła magicznych zwierząt” (na żywo i nagrany Q&A)
reżyser filmu “Yuku i magiczny kwiat” (zapowiedź nagrana)
reżyserka filmu Kicia Kocia i Edzio – zestaw filmów krótkich (na żywo)
kierowniczka produkcji filmu Kicia Kocia i Edzio – zestaw filmów krótkich (na żywo)
reżyser filmu “Bella w brzuszku” (na żywo)
scenarzysta filmu “Bella w brzuszku” (na żywo)
reżyserka filmu “Przytul mnie” (na żywo + zapowiedź online)
scenarzystka filmu “Przytul mnie” (na żywo)
reżyser “Filmu dla kosmitów” (na żywo)
odtwórca roli Jeremiego w “Filmie dla kosmitów (na żywo)
odtwórczyni roli Zosi w “Filmie dla kosmitów” (na żywo)
odtwórca roli Kacpra “Filmie dla kosmitów” (na żywo)
koordynatorka produkcji w “Filmie dla kosmitów” (na żywo)
koproducent i osobą odpowiedzialna za koncepcję plastyczną filmu “Pamiętnik Tatusia Muminka” (na żywo)
koproducentka filmu “Pamiętnik Tatusia Muminka” (na żywo)
aktor dziecięcy, odtwórca roli Waldka w filmie “Za duży na bajki” (na żywo)
aktorka dziecięca, odtwórczyni roli Delfiny w filmie “Za duży na bajki” (na żywo)
aktor dziecięcy, odtwórca roli Staszka w filmie “Za duży na bajki” (na żywo)
producent filmu “Za duży na bajki” (na żywo)
kompozytor muzyki do filmu “Za duży na bajki” (na żywo)
reżyser filmu “Za duży na bajki” (nagrana zapowiedź)
współreżyserka filmu “Detektyw Bruno” (na żywo + nagrana zapowiedź)
scenarzystka filmu “Detektyw Bruno” (na żywo)
scenarzysta filmu “Detektyw Bruno” (na żywo)
aktorka dziecięca, odtwóczyni roli Patrycji w filmie “Detektyw Bruno” (na żywo)
Zobacz wideorelację z festiwalu!
Napisali o nas:
Przygotowanie i organizacja 9. Międzynarodowego Festiwalu Filmowego Kino Dzieci:
Dyrekcja festiwalu:
Maciej Jakubczyk
Kamila Tomkiel-Skowrońska
Program:
Kamila Tomkiel-Skowrońska
Agnieszka Sinicka
Produkcja i sprzedaż:
Alicja Kowalska
Magdalena Aleksandrowicz
Karolina Bialik
Piotr Ogorzelski
Logistyka i przygotowanie kopii:
Mateusz Możdżeń
Stella Skiba
Aleksandra Nguyen Van
Promocja:
Agnieszka Krajewska
Anna Czech
Małgorzata Kuszner
Justyna Sankowska
Emil Miszkowicz-Adamowicz
Wydarzenia branżowe:
Zofia Horszczaruk
Viola Gabrielli
Maja Banasiak
Magda Wylężałek
Finanse festiwalu:
Joanna Janowicz-Staros
Katarzyna Kucia
Paulina Buława
Dorota Weikum
Zofia Kowalska
Anna Sobich
Aleksandra Walewska
Marcelina Wejroch
Logistyka festiwalu:
Sebastian Warda
Mateusz Warda
Sponsoring:
Małgorzata Kubaś
Łukasz Adamski
Konferencja dla nauczycieli
Agata Sotomska
Warsztaty w kinach (koncepcja i prowadzenie):
Magda Bravo
Pan Szymon
Warsztaty online (koncepcja i prowadzenie):
Michalina Drygasiewicz
Realizacja materiałów dodatkowych:
Karol Kubera
Michał Mroczkowski
Patryk Straszak
Współpraca przy wydarzeniach muzycznych (aranżacja i wykonanie):
Projekt Muzyka (Aleksandra Kapuścińska, Aleksandra Korpak, Jan Korpak)
Natalia Czekała
Krzysztof Guzewicz
Wideo wstępy do sekcji:
Aneta Chmielińska
Kaja Klimek
Moderatorzy spotkań z twórcami:
Marta Bałaga
Magda Glapińska
Kaja Klimek
Anna Tatarska
Piotr Guszkowski
Tłumaczki spotkań:
Zuzanna Błahuszewska
Magda Krajewska
Aleksandra Szkudłapska
Moderatorki spotkań (sekcja Dużym okiem):
Paulina Filipowicz
Lena Kasperowicz
Magda Korczyńska
Koordynatorki pobytu gości zagranicznych:
Karolina Bialik
Oliwia Kuc
Lektorzy:
Anna Szawiel
Piotr Downar-Zapolski
Autorzy opisów filmów:
Stanisław Bryś
Martyna Jakubiak
Michalina Peruga
Zuzanna Synoradzka-Wróbel
Magdalena Małeczek
Korekta katalogu:
Małgorzata Szewczyk
Małgorzata Kuśnierz
Tłumaczka opisów filmów:
Martyna Szczepaniak-Woźnikowska
Strona internetowa
Made by Made
Redakcja strony internetowej:
Małgorzata Kuszner
Karolina Cieślachowska
Redakcja platformy VOD:
Magdalena Aleksandrowicz
Koordynacja projekcji online:
Magdalena Aleksandrowicz
Karol Kubera
Kierowniczki i kierownik kin festiwalowych:
Elżbieta Janik
Viktoriia Semeńska
Agata Hryniowska
Katarzyna Olczak
Maksymilian Marszałek
Centrum festiwalowe:
Weronika Krutin
Przygotowanie nośników i kopii cyfrowych:
Good4Frame
Nagranie polskich wersji językowych:
Studio Publishing
Realizacja platformy vod:
Pracownia Pakamera
Realizacje foto i wideo:
Michał Mroczkowski
Patryk Straszak
Identyfikacja wizualna
Studio HomeWork: Katarzyna Walentynowicz, Joanna Górska, Jerzy Skakun, Katarzyna Dudziec
Spoty animowane:
Dorota Chmielewska
Kasia Walentynowicz / Studio Homework
Studio Kijek / Adamski
Montażówka festiwalu:
Marcin Sołtysik
Młode Horyzonty online!
Miłośników seansów w domowym zaciszu zapraszamy na Festiwal Młode Horyzonty w odsłonie online!