Poprzednia edycja

fot. Michał Mroczkowski

Podczas 9. Międzynarodowego Festiwalu Filmowego Kino Dzieci można było zobaczyć 159 tytułów na pokazach stacjonarnych w kinach, zaś 119 spośród nich na naszej platformie online.

65 500
tylu widzów i widzek wzięło udział w naszym wydarzeniu!
32 000
widzów i widzek odwiedziło nas w kinach!
12 000+
głosów zostało oddanych w naszym Konkursie Publiczności!
20
w tylu miastach odbywał się festiwal!

Zdecydowanie wyższa niż w ubiegłych, także przedpandemicznych, latach frekwencja udowadnia, że z roku na rok rośnie zainteresowanie tytułami dla młodych widzów w naszym kraju.

Jako festiwal hybrydowy chcieliśmy w pełni wykorzystać potencjał zarówno stacjonarnej, jak i internetowej odsłony wydarzenia. Rekordowa frekwencja pokazuje, że się to udało. Nasz festiwal to wyjątkowe filmy, którym towarzyszą spotkania i warsztaty przygotowane z myślą o młodej widowni. Nic nie cieszy więc tak bardzo jak pełne sale kinowe czy relacje z rodzinnych lub klasowych seansów online. To daje nam ogromną satysfakcję i supermoc do pracy nad kolejną, dziesiątą edycją festiwalu

podsumowuje Kamila Tomkiel-Skowrońska, dyrektorka festiwalu.

Identyfikacja wizualna

Poprzez identyfikację wizualną chcieliśmy opowiedzieć o znajdowaniu piękna w różnorodności, bo każdy – DUŻY tygrys czy mała surykatka – ma znaczenie, a RAZEM MAMY SUPERMOC! Autorką projektu jest Kasia Walentynowicz – ilustratorka oraz graficzka związana ze studiem Homework.

fot. Michał Mroczkowski

Pracując nad koncepcją plakatu festiwalu, postanowiliśmy bliżej przyjrzeć się tematom różności, współpracy oraz pomocy. Byliśmy zgodni, że chcemy podkreślić te wartości, bo „razem mamy supermoc”! Ta supermoc jest również w filmach, które można było zobaczyć na festiwalu

mówi Maciej Jakubczyk, szef Działu Młode Horyzonty.

Wypracowując plakat wspólnie z Kasią Walentynowicz, szukaliśmy motywu, który obrazowałby bliskie nam założenia. Posłużyliśmy się wymownym gestem przybicia żółwika, czyli symbolu radości z bycia razem i wspólnego działania. Tygrys oraz surykatka występują w relacji: DUŻY i mały – dzięki temu nieoczywistemu spotkaniu hasło „RAZEM MAMY SUPERMOC” stało się więc naturalnym tego dopełnieniem.

Program

Program festiwalu podzielony był na 12 sekcji. 11 z nich kierowanych było do młodej widowni, zaś jedna sekcja przygotowana była z myślą o towarzyszących dzieciom dorosłych.

W 2022 roku zaprezentowaliśmy 159 filmów. Były wśród nich zarówno pełne jak i krótkie metraże, animacje, filmy aktorskie i dokumenty.

Nagrodzone filmy

Konkurs publiczności

W 20 miastach i 29 kinach w całej Polsce w plebiscycie publiczności zostało oddanych ponad 12 tysięcy głosów. Decyzją widzów i widzek najlepszym filmem Konkursu głównego został film: „Biuro detektywistyczne Lassego i Mai. Tajemnica Skorpiona” w reżyserii Tiny Mackic.

Nagroda specjalna Stowarzyszenia Autorów ZAiKS

Jury

W 2022 roku po raz pierwszy w historii została przyznana Nagroda specjalna Stowarzyszenia Autorów ZAiKS dla najlepszego polskiego pełnometrażowego filmu dla młodej widowni. Jury przyznało nagrodę w wysokości 20.000 zł filmowi „Za duży na bajki” w reżyserii Kristoffera Rusa. Uzasadnienie werdyktu:

Za czułość w opowiedzeniu ważnej historii. Za umiejętne połączenie walorów komercyjnych i satysfakcjonującej formy artystycznej. Jury doceniło również kreacje zarówno aktorów profesjonalnych, jak i pojawiających się po raz pierwszy na ekranie twórców.

Za duży na bajki, reż. Kristoffer Rus

Konkurs główny

Jury

Jury Konkursu głównego przyznało nagrodę filmowi „Za duży na bajki”w reżyserii Kristoffera Rusa z werdyktem w brzmieniu:

Za oryginalny scenariusz, poczucie humoru, lekkość opowiadania przy jednoczesnej trudnej drodze, którą bohater musiał pokonać. Za bycie Waldim Mocarnym u boku nietuzinkowej ciotki i za to, że chcielibyśmy pójść z nimi na lody.

Z kolei wyróżnienie otrzymał tytuł „Mecz o wszystko” w reżyserii Camiel Schouwenaar z uzasadnieniem:

Za pasję bohatera do sportu pomimo niepełnosprawności i za moc przyjaźni.

European Children’s Film Association

Jury ECFA, oceniające filmy z Konkursu głównego postanowiło docenić film „Za duży na bajki” w reżyserii Kristoffera Rusa.

Uzasadnienie brzmi następująco:

Ta chwytająca za serce historia coming-of-age mogłaby się wydarzyć na każdym podwórku, może nawet na Twoim. Poznajemy Waldiego, w niezwykłym i trudnym do uchwycenia momencie, gdzieś pomiędzy byciem dzieckiem a nastolatkiem. Kokon dzieciństwa powoli pęka, a Waldi staje przed wyborem, czy czy schować się z powrotem, czy stanąć za sobą i wziąć odpowiedzialność za własne szczęście. Kristoffer Rus prowadzi Waldiego lekko i z sympatią przez ten niełatwy czas i otacza go dorosłymi, którzy choć nie są bez wad, są dla bohatera wspierającymi partnerami. Nie da się ukryć, że każdy z nas chciałby mieć taką ciotkę, jak ciotka Mariola. Dodatkowo, film jest wyjątkowym głosem w dyskusji o ciałopozytywności.

Stowarzyszenie Kin Studyjnych

Jury Stowarzyszenia Kin Studyjnych obradujące nad tytułami z Konkursu głównego, nagrodziło animację „Yuku i magiczny kwiat” w reżyserii Rémiego Durina i Arnauda Demuyncka. Uzasadnienie:

Piękna, skrząca feerią barw baśń, gdzie muzyka jest jej integralną częścią, staje się najlepszym lekarstwem i płynie przez kolejne niezwykłe przygody małej myszki, nadając rytm filmowej opowieści. Animacja czerpiąca z najlepszych wzorców graficznych francuskiego komiksu tworzy swój odrębny świat i zaskakuje rozwiązaniami również na poziomie fabularnym.

Zespół Edukatorów Filmowych

Jury Zespołu Edukatorów Filmowych nagrodziło film „Lato, kiedy nauczyłam się latać” w reżyserii Radivoje Andricia.

W uzasadnieniu czytamy:

Nagroda Zespołu Edukatorów Filmowych dla filmu „Lato, kiedy nauczyłam się latać” za wyjątkową lekkość w ukazywaniu świata współczesnych młodszych nastolatków i trafną diagnozę umiejętności radzenia sobie dzieci w trudnych sytuacjach, związanych z relacjami (przyjaźni i miłości), oswajaniem choroby oraz przepracowywaniem traum (również wojennych) starszych pokoleń.

Lato kiedy nauczyłam się latać, reż. Radivoje Andrić

Wyróżnienie zaś przypadło animacji „Yuku i magiczny kwiat” w reżyserii Rémiego Durina i Arnauda Demuyncka. A uzasadnienie werdyktu brzmi następująco:

Wyróżnienie Zespołu Edukatorów Filmowych dla filmu „Yuku i magiczny kwiat” za subtelne ukazanie przemijania życia, niesłabnącej motywacji w dążeniu do celu i nieprzerwanej gotowości do rozwoju.

Konkurs filmowych odkryć

Jury:

Jury Konkursu filmowych odkryć nagrodziło film „Comedy Queen” w reżyserii Sanny Lenken. W uzasadnieniu czytamy:

Dziecko w żałobie, po stracie rodzica, to trudny temat, którego często nie chcemy poruszać i nie potrafimy o nim mówić. Tym trudniejszy, gdy emocje, jakich doświadcza dziecko – jak gniew, złość, wściekłość – stoją w sprzeczności z tym, czego my dorośli, oczekiwalibyśmy od dzieci, od ich smutku. Dlatego tak bardzo urzekł nas film "Comedy Queen", ponieważ w centrum stawia emocje dorastającej dziewczynki, która próbuje na nowo ułożyć sobie świat po śmierci mamy. Za prawdę emocjonalną i za udaną próbę pokazania, w jaki sposób może doświadczać żałoby dorastające dziecko wręczamy główną nagrodę filmowi "Comedy Queen".

Wyróżnienie w tej sekcji otrzymała animacja „Ikar” w reżyserii Carlo Vogele.

Wyróżnienie w tegorocznej edycji należy się także pięknemu wizualnie filmowi "Ikar". Jury doceniło pomysł, by powszechnie znany mit o Minotaurze, a także o Dedalu i Ikarze opowiedzieć zgodnie z regułami klasycznej animacji, ale odczytać go na nowo, przesuwając akcenty na te elementy opowieści, których wcześniej nie docenialiśmy.

Konkurs krótkich dokumentów

Jury

Jury Konkursu krótkich dokumentów za najlepszy tytuł uznało „Nasz dom dziecka”w reżyserii Ulla Søe. Grono oceniających tak uzasadniło swój wybór:

Za wspólnie pieczonego w cieście kurczaka, za czytanie wieczorową porą baśni i za przytulasy, którymi każdego dnia obdarowywali ich opiekunowie. Znakomicie skonstruowany, poruszający, dający do myślenia film, który pokazuje kim jest dziecko i kim powinien być dorosły, który ma obowiązek wziąć za nie odpowiedzialność.

W tej sekcji dokumentalnej wyróżniono także film „Wolna jak ptak” w reżyserii Annelies Kruk. W uzasadnieniu czytamy:

Kiedy pojawia się autentyczna, urokliwa, zagarniająca całą uwagę, empatię i sympatię widza bohaterka, to człowiek przy niej pozostaje. Jeśli mówi swoim mocnym, mądrym głosem, ale też waha się, by w końcu dokonać aktu odwagi, to człowiek wyrywa się, aby oddać jej swój głos.

Goście festiwalu

Podczas 9. edycji festiwalu gościliśmy wielu twórców. Większość z nich wzięła udział w spotkaniach z publicznością na salach kinowych, a niektórzy byli z nami wirtualnie.

Kto nas odwiedził?

Zobacz wideorelację z festiwalu!

Młode Horyzonty online!

Miłośników seansów w domowym zaciszu zapraszamy na Festiwal Młode Horyzonty w odsłonie online!

Zobacz program.

Newsletter Newsletter Newsletter Newsletter Newsletter Newsletter Newsletter Newsletter Newsletter Newsletter Newsletter